سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتدال و اصلاح مزاج

یکشنبه 88/10/13 11:6 صبح| اعتدال، کمال،اخلاق، انسانیت | نظر

در موقع صحبت مولا علی علیه السلام یک مسیحی گفت: چقدر فصیح و بلیغ سخنرانی می کنی ولی حیف که از فلسفه ی یونان چیزی نمی دانی. علی علیه السلام فرمود: ألیس من اعتدل طباعه صفی مزاجه و من صفی مزاجه قوی اثر النفس فیه و من قوی اثر النفس فیه سما الی ما یرتقیه و من سما الی ما یرتقیه فقد تخلق بالاخلاق النفسانیه و من تخلق بالاخلاق النفسانیه فقد صار موجوداً بما هو انسان دون ان یکون موجوداً بما هو حیوان فقد دخل فی الباب الملک الصوری و لیس له غیر هذه الغایه (سرمایه ی ایمان ملا عبدالرزاق لاهیجی 262)

کسی که طبایع بدنی اش معتدل گردید، مزاجش صاف و پاکیزه خواهد شد و کسی که مزاجش صاف و خالی از کدورت شد، روح در وجود او اثر قوی و عمیق می گذارد و کسی که تأثیر روح در وجودش قوی گردید، راه ترقی و تعالی را می پیماید و به اوج کمال می رسد و کسی که به کمال خود رسید، آراسته به اخلاق روحانی می شود و کسی که به اخلاق و صفات روحانی متصف گردید، انسانی خواهد بود با صفات انسانیت نه حیوانی با خلق وخوی بهیمیّت پس به صورت فرشته در می آید و برتر از این دیگر هدفی ندارد. پس از شنیدن این جملات مسیحی گفت: الله اکبر، یا ابن ابی طالب! لقد نطقت بالفلسفه جمیعاً بهذه الکلمات (همانا با این جملات همه ی  فلسفه را بیان کردی.)

منبع : سایت علامه کرباسچیان


امه علامه کرباسچیان به یکی از شاگردان:

شنبه 88/10/12 2:55 عصر| | نظر

نامه علامه کرباسچیان به یکی از شاگردان:

بسم الله الرحمن الرحیم 

فرزند عزیزم

امید است که خداوند عالم در همه حال یار و مددکارت باشد .
 
نشانه ی بلوغ عقلی، آینده نگری است . به بچه باید گفت : اگر این یک صفحه درس را بخوانی ، این سیب را به تو می دهم ؛ ولی چون بالغ، آینده نگر است ، خودش درس می خواند تا دکتر یا مهندس شود . 

اگر علامت بلوغ ، آینده نگری است ، به یقین باید گفت که چون همه ی مردم روی زمین در حال، زندگی می کنند و آینده نگر نیستند ، ما در میان پنج میلیارد و نیم بچه زندگی می کنیم .
 
البته درک این حرف ساده نیست . به هر کس که این مطلب را بگویی ؛ می گوید : این چه حرفی است ؟ من درس می خوانم تا با داشتن دکترا ، زندگی بهتری داشته باشم . پس چه طور می گویی که من آینده نگر نیستم ؟ ! آری ، چون او مرگ را پایان زندگی می داند و به عالم بعد عقیده ندارد ، آینده نگری را فقط در دکتر شدن می داند ؛ اما آن کس که به زندگی پس از مرگ معتقد است و آن را هم آینده ی خودش می داند ، بیشترین همت را صرف آن عالم می کند .
 
مرحوم (آیت الله العظمی) آقای بروجردی می فرمودند : به کسی که می گوید : من آینده نگرم و هر جنایتی را مرتکب می شود ، بگویید : مگر قبر آینده ی تو نیست ؟ 

مفاسدی که امروزه در دنیا می بینیم ، برای آن است که عقیده به بقای روح از بین رفته است ؛ زیرا کسی که می گوید : مرگ نابودی مطلق است ، چرا دزدی نکند و چرا مردم آزادی نکند و چرا ....؟ 

متاسفانه کسانی هم که قصد اصلاح دارند ، تنها با معلول می جنگند و دنبال از بین بردن علت فساد نیستند . اگر کسی بخواهد واقعا به بشر خدمت کند ، باید به دنبال علت باشد ؛ یعنی ایمان به عالم بعد را در مردم به وجود آورد وگر نه اقدامات اصلاحی نتیجه ای نخواهد داد . 

اگر کسی همه ی کتاب ها را بخواند و عالم ترین فرد روی زمین هم بشود ولی ایمان به بقای روح نداشته باشد ، قطعا خلاف هایی را مرتکب می شود که یک نفر از عوام ، آن ها را انجام نمی دهد .
 
معصوم می فرماید : رب عالم قد قتله جهله ( چه بسیار عالم که نادانی اش او را کشته ) .
 
این کدام نادانی است که او را کشته و نابود کرده است ؟ عالم نبودن و عقیده نداشتن به عالم بعد است . پس معلوم می شود که دانستن اصطلاحات ، دردی را دوا نمی کند . دانستن علوم گوناگون و زبان های مختلف نمی تواند آدمی را از ارتکاب خلاف جلوگیری کند . 

آن چیزی که مانع انجام بدی است ، اعتقاد به این نکته است که : من الی الابد زنده ام و کوچک ترین خلاف ، ممکن است مرا در عذاب دائم نگه دارد . 

بارها عرض کرده ام که خیال ، واقع را تغییر نمی دهد . اگر همه ی مردم روی زمین منکر عالم بعد شوند ، عالم دیگری پس از مرگ هست که باید برای همیشه در آن جا زندگی کنیم . اگر کسی به زندگی بعد از مرگ یقین نداشته باشد و فقط احتمال بدهد که این گرفتاری ها در پیش است ، آیا امکان دارد یک قدم خلاف بردارد ؟ خدا به همه ی ما رحم کند که تا این اندازه از آینده ی خودمان بی خبریم ! 

          این جگرها خون نشد ، از سختی است
          غفلت و مشغولی و بدبختی است
          خون شود روزی که خونش سود نیست
          خون شود آن روزی که خون مردود نیست 

خدا نگه دارت


زندگی در دنیای جدید

شنبه 88/10/12 2:0 عصر| تفکر انتقادی،رسانه، خانواده | نظر

هو الرب

دیشب در برنامه این شب ها آقای دکتر آشنا در برابر این سوال که اگر فرزندان ما سراغ اینترنت رفتند باید نگران بود یا خیر و چرا وقتی فرزند سراغ کتاب می رود نگران نیستیم ولی در برابر اینترنت نگران هستیم ایشان در برابر رسانه های جدید سه گروه را متمایز کرد. دولت( حاکمیت )، خانواده و فرد

و عمده بحث حول دولت چرخید ولی در نهایت وقتی بحث به خانواده رسید ایشان سه اصل را لازم می دانستند که خانواده ها باید رعایت کنند .

1 - در زندگی روزمره نمی شود و نمی توان به همه نکات دقت کرد و فقط باید به هدف دقت نمود

2 - در زندگی امروز باید روی مدیریت زمان و مخصوصا مدیریت زمان اختصاص یافته به رسانه های جدید برنامه ریزی کرد و نباید بدون حساب کتاب وقت گذاشت

3- تربیت تفکر انتقادی را در خانواده داشته باشیم یعنی فرزند ما نسبت به تمام اتفاقات پیرامون خود با نگاه سوال و پرسش و استدلال فکر کند و پدر و مادر یاد بدهند هیچ موضوعی را بدون فکر قبول ننماید

دکتر آشنا معتقد بود این سه محور میتواند در حفظ و صیانت فرزندان ما وقتی سراغ رسانه های جدید می روند موثر باشد.

حال می توان به همین سه محور دکتر آشنا موضوعات جدیدی اضافه نمود و متناسب با موضوع و شرایط مطالبی اضافه کرد.

شاید بتوان گفت سه مورد بالا مواردی است که شما باید از قبل این موارد را در تربیت کلی لحاظ کنید و با این سبک و سیاق خود زندگی را تشکیل داده و مدیریت نمایید

ضمن اینکه دو مورد اول و دوم در مورد فرزندان یا نشدنی است یا در اکثر موارد جواب نمی دهد که به نظر می اید اگر اولیاء بخواهند هم اکنون وارد این عرصه شوند بایست اولا خود به صورت جدی در کنار فرزندان حضور داشته باشند و قطعا همانطور که به غذا و ... اهمیت می دهند به خوراک روحی نیز اهمیت بدهند. و برای تهیه خوراک روحی نیز دست به کار شوند.

و ثانیاباید بدانند در جهان امروز روش ساختن خانه و حفظ خانه را در دامنه آتشفشان به فرزندان خود بیاموزند و بدانند در اقیانوس پر تلاطم امروز باید ناخدای کشتی وجود خود باشند . در حقیقت آموزش زندگی سالم در این جهان نیازمند الگو های عملی سالم در دسترس فرزندان را می طلبد که اولین و مهمترین آنها خود پدر و مادر هستند که سالم در این فضای آلوده زندگی می کنند و کمترین آسیب را می بینند.

پس با شناسایی مراکز و افراد معتبر که می توانند مشاوره یا خدمات مناسبی به ما بدهند در تماس جدی باشیم

 


مرگ بر....

چهارشنبه 88/10/9 7:6 عصر| مرگ،افراط،سرمایه | نظر

هو الرب

مرگ بر ...... شعارهایی که امروز داده می شد حکایت از ادامه جو التهاب و تندروی و افراط داشت .این شعارها که خواستار مرگ بعضی سرمایه ها بودند مثل هاشمی و .... دنباله خواستار مرگ هایی بود که روزهای قبل برای بعضی دیگر از سرمایه های مملکت بود. واین بذل و بخشش های افراد تندرو و جاهل دو طرف درگیری، آب ریختن به آسیاب دشمنی است که از فضای کینه و دشمنی و تفرقه بیشترین حظ و بهره را می برد .  فهم مصالح مملکت و قدر سرمایه ها را دانستن وظیفه تمام آحاد فهیمی است که دل در گرو این مملکت اسلامی دارند و سوراخ شدن کشتی نظام تنها یک جناح را به زیر آب نمی برد.


عبرتی از عاشورا و یاران امام

چهارشنبه 88/10/9 6:39 عصر| هدایت،دشمن،دعا،وفاداری | نظر

هو
از روز عاشورا به یاد داریم که امام رئوفمان تا لحظه آخر برای دشمنان خویش دعا و درخواست هدایت می کرد و یاران تا لحظه آخر ابراز وفاداری به مولا
ای کاش ما هم .....

دعای امروز ما از زبان سید مهدی شجاعی

یکشنبه 88/9/22 5:20 عصر| | نظر

خدایا !

هنگام ، هنگامه سرنوشت ساز انتخاب است .

عده ای هر چه جز تورا انتخاب می کنند. و بی تردید به سراب می رسند .

عده ای تو را و غیر تورا انتخاب می کنند . و چون تو از شرک و شراکت بیزاری یقینا به منجلاب می رسند .

و عده ای فقط تو را انتخاب می کنند . و فقط این گروهند که به زلال حیات بخش آب می رسند.

www.smshojaee.blogfa.com

 

 


جنگ نرم چیست؟

یکشنبه 88/9/22 4:50 عصر| | نظر

این سوال که جنگ نرم چیست و مشخصه های آن کدام است چه امر متناقض و پیچیده ای شده  این سوال که مگر جنگ نرم قبلا نبوده و یکدفعه بعد از انتخابات متولد شده و آیا جنگ نرم حتما وابسته به رسانه های جدید است و استفاده از رسانه و نسبت آن با کودتا های مخملی اروپا و تعمیم این قضیه به داخل کشور را  جنگ نرم دیدن و از ابعاد جدی و عمیق آن غفلت کردن مایه تاسف.

جنگ نرمی که تازه شروع نشده و اساسا حتی بعد از انقلاب 57 حضرت امام(ره ) هم شروع نشده و با مسمحه خیلی زیاد اگر شروع ان را به جنگ دائم خیر و شر ندانیم باید شروع سیستمی ان را به استعمار نوین بدانیم نیازمند شناخت دقیق و صحیح جنگ نرم با تمامی ابعاد آن است و ساده انگاری و سوء استفاده و هیاهو کردن می تواند خود یک پاشنه آشیل باشد . مانباید به دلیل مبارزه در جنگ نرم نیرو های واقعی و سپاه اصلی خود را که صاحب نظران عرصه فرهنگ و اندیشه و سربازان و افسران توانمند خود را ناخواسته مرخص کنیم و در اثر ندانیم کاری و کوته فکری سرمایه های خود را به باد دهیم و این نیازمند این است که اصل شایسته سالاری را برای حفظ خود جدی بگیریم. ندیدن دشمن و عمیق بودن و پیچیدگی کار باعث می شود که اظهار نظر را به نخبگان آگاه و با تجربه بسپاریم و اجازه ندهیم هر تازه به دوران رسیده ای که می خواهد خود را در جریان بیاندازد و مدعی صاحب نظر بودن در این عرصه است بر مشکلات موجود دامن بزند.

ابزارهای فرهنگی جدید و به کار گرفتن صحیح آن ها و استفاده از سرمایه های اعتقادی، فرهنگی، ملی و.... نیازمند همدلی، و همراهی تمامی نیروی انسانی متفکر و توانمند جامعه است که متحد و با دشتن یک نقشه راه و بر اساس یک استراتژی مشخص و تعیین نقش هر یک از عوامل در این راه بزرگ وخطیر با تمامی ایمان و اراده زحمت بکشند. و لازم است حاکمان جامعه قدر سرمایه های انسانی خود رانیک بدانند...

حقیقت جنگ نرم چیست و چه ابعادی دارد وابسته به این است که تلاش نماییم تا گرد و غبار افراد جاهل که یا اهل افراط اند یا اهل تفریط بخوابد و افراد آگاه به دور از ابعاد سیاست زده و جناحی در یک محیط سالم و دوستانه  و بدور از حب و بغض نسبت به آن اظهار نظر نمایند.


<      1   2   3   4   5   >>   >