سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باعث شرمندگی

چهارشنبه 88/11/7 2:16 عصر| عدم رعایت ارزشها | نظر


سلام

امروز وقتی به تاریخچه بازی های رایانه ای در سایت farsnews  برخوردم اول با علاقه مطلب رو مطالعه کردم ولی در اواسط کار متوجه شدم باید این مطلب ترجمه ضعیف یک متن باشد که با یک جستجوی ساده به ویکی پدیا رسیدم و باعث شرمندگی شد که در نهایت متن اثری از منبع مطلب نبود. برای اطمینان شما می توانید ادامه مطلب را خود ببینید.

ادامه مطلب...

چقدر اسلام را می شناسیم؟

شنبه 88/11/3 11:47 صبح| جامعه اسلامی | نظر

سلام

اگر از شما بپرسند

اسلام چگونه جامعه را می سازد؟

زیر بنای جامعه اسلامی چیست؟

مصالح ساختمانی بنای رفیع جامعه اسلامی چیست؟

چطور می توان از بنیان های جامعه حفاظت کرد؟

عوامل رشد و تکامل جامعه کدامند؟

از سینه خودمان مطلب میگوییم یا برای هر کدام از سوال های اساسی بالا میتوانیم مطالب مستندی بر پایه قرآن و احادیث را ضمیمه نماییم؟

بد نیست سری به کتاب روابط اجتماعی در اسلام علامه طباطبایی که به کوشش آقای سید هادی خسروشاهی و توسط موسسه بوستان کتاب منتشر شده بزنیم


آیا شما رشد یافته اید؟

شنبه 88/11/3 11:18 صبح| رشدیافتن،ایمان،گناه | نظر

سلام

امروز کتاب روابط اجتماعی در اسلام علامه طباطبایی را می خواندم در مقدمه کتاب به قلم جناب آقای محمد جواد حجتی کرمانی در تببین چگونه اسلام جامعه را می سازد مباحث بسیار جذاب و خواندنی مطرح شد ولی در حاشیه این مطالعه به آیه 7 سوره حجرات برخوردم و چه آیه عجیبی است. با توجه به معنی آیه ببینیم آیا ما جزء افراد رشد یافته ایم؟ آیا کفر و ناپاکی و گناه در نزد ما مورد اکراه قلبی است ؟ آیا در برابر گناه بدلیل اکراه قلبی از گناه دوری میکنیم یا بدلیل ...؟بهتر است آیه را ببینیمو کمی بیاندیشیم:

"الله حبب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم و کره الیکم الکفر و الفسوق و العصیان اولئک هم الراشدون " خدا ایمان را محبوب شما ساخت و در دلهایتان آراست و کفر و ناپاکی و معصیت را به نظر شما ناپسند کرد . اینهایند رشد یافته گان

 

 


معرفی کنید

سه شنبه 88/10/22 3:2 عصر| سایت،مهم | نظر

اگر سایت شخصیت با ارزشی را معرفی نمایید باعث امتنان می شود.


آب، فطرت ما

سه شنبه 88/10/22 1:51 عصر| فطرت،نیاز،دین | نظر

احساس تشنگی و آب مسئله نیاز و رفع آن در خلقت است که با گذشت زمان تغییر نمی کند

شما نیز می توانید لیستی از نیاز ها و راه های رفع ان درخلقت بیان نمایید

وجود شب و روز و تکرار آن، هنوز هم الهام بخش انسان است و هیچکس انتظار ندارد فردا آفتاب دیگری طلوع نماید.

نیازهای فکری و روحی بشر امروز بوجود نیامده اند و فردا هم تمام نمی شوند و برآورده کردن آن ها نیاز به ساز و کار خود را دارد و در هر شرایطی متناسب با آن شرایط باید برآورده شوند

و دین فطری که به زبان روز در آمده جواب همان تشنگی نو به نوی بشر است چه در عرصه فردی و چه در عرصه اجتماعی و هر چه از این منبع زلال دور شویم در رفع نیاز خود سرگشته تر خواهیم بود.


درگذشت خسرو فرشیدورد

سه شنبه 88/10/22 1:27 عصر| | نظر

درگذشت خسرو فرشیدورد، از بزرگان نگارش فارسی و نقد ادبی

مهرداد فرهمند

بی بی سی

آثار خسرو فرشیدورد

خبر درگذشت خسرو فرشیدورد، استاد ادب فارسی، ده روز پس از مرگ او، آن هم از طریق یک وبلاگ منتشر شد.

محمدرضا ترکی، شاعر و استاد ادبیات فارسی دانشگاه تهران در وبلاگ خود، فصل فاصله، نوشته که خسروفرشیدورد حوالی روز چهارشنبه نهم دی (سی ام دسامبر) در خانه سالمندان نیکان در شمال تهران در گوشه تنهایی و بیماری درگذشته است، همه خبرگزاریها هم این خبر را از وبلاگ آقای ترکی نقل کرده اند.

خسرو فرشیدورد، زاده سال ???? خورشیدی در ملایر بود، تحصیلاتش را تا پایان دوره دبیرستان در زادگاهش انجام داد و برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه تهران رفت، در سال ???? با پایان نامه ای تحت عنوان "قید در زبان فارسی و مقایسه آن با قیود عربی و فرانسه و انگلیسی" به درجه دکترا دست یافت.

پس از پایان تحصیلات، تا سال ???? در دانشگاه اصفهان تدریس کرد و از آن پس تا هنگام بازنشستی استاد دانشگاه تهران بود.

تخصص اصلی خسرو فرشیدورد دستور زبان و نگارش فارسی بود و در نقد ادبی و سبک شناسی نیز صاحب نظر بود، علاوه بر مقالات متعدد، از او بیش از شانزده عنوان کتاب در همین زمینه ها و همچنین دو مجموعه شعر با عنوانهای "حماسه انقلاب" و "صلای عشق" برجای مانده است، کتاب "صلای عشق" علاوه بر مجموعه اشعار، حاوی مقدمه ای در معرفی شعر فارسی امروز نیز هست.

با اینکه خسرو فرشیدورد بیشتر با عنوان ادیب و محقق در حلقه های ادبی و دانشگاهی شهرت دارد اما میان توده های مردم، پرآوازه ترین اثر او غزلی است با مطلع: این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست ...

بسیاری از فارسی زبانان و بخصوص فارسی زبانان دور از دیار و ساکن غربت، این غزل را زبان حال خود می بینند و با آن انس زیاد دارند، اما اغلب آنان نمی دانند که سراینده اش کیست.

بسیاری از آنانی که نام خسرو فرشیدورد برایشان آشنا نیست شاید از یاد برده اند که در کتاب آیین نگارش دوران دبیرستان خود، درسی با عنوان گرته برداری داشته اند که به قلم وی بوده است.

این مقاله، شیوه درست برگردان کردن اصطلاحات و اسامی خاص خارجی را به زبان فارسی به شیوه ای محققانه و عملی به دانش آموزان می آموخت و شاید اگر این درس، خوب خوانده و پس داده می شد و آموزه هایش آویزه گوش می گشت، امروز شاهد بسیاری از نادرستی ها و سردرگمی ها در ترجمه هایی که از متون خارجی در کتابها و رسانه ها می شود نبودیم.

نام خسرو فرشیدورد در عین حال می تواند برای بسیاری از اهل شعر و ادب فارسی، بویژه دوستداران احمد شاملو، یادآور تلخی هایی هم باشد.

نوزده سال پیش که احمد شاملو سفری به آمریکا داشت، طی سخنرانی در مورد شاهنامه فردوسی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، نظراتی در مورد شاهنامه و فردوسی مطرح کرد که جنجال برانگیز شد، بسیاری از اهل ادب در ایران درصدد پاسخگویی به شاملو برآمدند و حتی عطاءالله مهاجرانی که در آن زمان از معاونان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت بود، مقالاتی با عنوان "گزند باد" در رد سخنان شاملو در روزنامه اطلاعات منتشر کرد که بعدها مجموعه آنها در قالب کتاب به چاپ رسید.

در آن روزگارانی که اظهارنظرهای شاملو در محافل ادبی توفان به پا کرده بود، نظر خسرو فرشیدورد هم پرسیده شد و او در پاسخ، اشعار شاملو را "تفاله های ادبی" توصیف کرد.

خسرو فرشیدورد بیش از هرچیز دغدغه حفظ میراث کهن زبان فارسی را داشت، شیوه شاعری و دیدگاههای نقادانه اش هم متأثر از همین دغدغه او بود.

با پیدایش آثاری که ارتباطات و مکاتبات اینترنتی بر زبان امروز فارسی گذاشته، خسرو فرشیدورد از جمله استادن زبان فارسی بود که با انتشار بیانیه ای نسبت به استفاده از الفبای لاتین برای نگارش پیامهای فارسی هشدار دادند.

خسرو فرشیدورد بیشتر زندگی خود را در تنهایی سپری کرد و با اینکه شخصیتی گوشه گیر داشت، به نغزگویی و شوخ طبعی مشهور بود. از او فرزندی جز آثارش به یادگار نمانده است.

 


آشنایی با سواد رسانه ای و دکتر آشنا

شنبه 88/10/19 1:4 عصر| سواد رسانه ای، تفکر انتقادی،دکتر آشنا | نظر

سلام
شب جمعه 88/10/18 برنامه نام آشنا این شب ها میزبان دکتر آشنا بود و ایشان مبحث سواد رسانه ای را مطرح نمودند و لزوم داشتن تحلیل وتفکر انتقادی نسبت به هر رسانه وراهکار داشتن این روش که میتواند برای علاقمندان به زندگی در دنیای امروز بسیار حیاتی و لازم باشد. کسانی که علاقمند این مباحث هستند می توانند به این دو منبع مراجعه نمایند:
سایت مرکز تحقیقات استراتژیک :سواد رسانه ای
سواد رسانه ای
سا یت دکتر آشنا


<      1   2   3   4   5   >>   >