فرصت ها و تهدیدها
شنبه 88/9/14 11:50 صبح| | نظر
هو الرب
داشتن ماشین و رانندگی یک سری فرصت ها و تهدید هایی دارد که با شناخت ماشین و نحوه صحیح رانندگی و رعایت قوانین شروع می شود و بنا به علایق و روحیات و شرایط متفاوت از مزایای ان استفاده می نماییم و سعی می کنیم با دقت از خطرات و تهدید های ان خود را دور نماییم. و این قصه برای تمامی ابزار های زندگی مطرح است و هر چه این ابزار پیچیده تر و تاثیر گذار تر باشد دقت، شناخت و نحوه بکارگیری آن مهم تر خواهد بود.
فرصت و تهدید وقتی مطرح می شود که امر با ارزشی مطرح باشد.
تمامی ابعاد اجتماعی و انسانی در یک رابطه ارگانیک بر هم موثرند ولی تاثیر بعضی ابعاد یا بعضی شرایط عمیقتر و ماندگارتر است وشاید حتی سریعتر.
شما نظرتان نسبت به میزان تاثیر بازی، انیمیشن، اینترنت، تلفن همراه، چند رسانه ای ها در حوزه احساس، اندیشه، اخلاق، اقتصاد آموزش و ...... چیست ؟
در خصوص تاثیر و نقش این رسانه های دیجیتال در زندگی روزمره ایران امروز کسی شک ندارد ولی بحث پیرامون میزان و گستردگی این نقش می باشد. میزان وقت صرف شده اقشار مختلف مردم را با سنین و گروه های متفاوت در برابر هر کدام از شکل های رسانه های دیجیتال نشان دهنده میزان تاثیر این رسانه های دیجیتال می باشد مخصوصا زمان هایی که افراد با میل و رغبت از این ابزار استفاده می نمایند مثل بازی های رایانه ای یا اینترنت.
اگر بپذیریم که انسان از عوامل پیرامونی خود تاثیر می پذیرد و تاثیر می گذارد و به میزان توانمندی های خود می تواند نقش آفرینی نماید. باید فکر کنیم که میخواهیم از موقعیت ها و شرایط خود چگونه استفاده کنیم تا در جهان امروز کمترین آسیب را تحمل کنیم و بیشترن منفعت را ببریم
اگر زمانی که صرف استفاده از این ابزار می نماییم با دقت، شناخت، و نحوه به کارگیری آن همراه باشد و محتوای مناسب، وشرایط خود را به کار بگیریم قطعا این ابزارها تبدیل به یک فرصت می شوند و اگر در استفاده از این ابزار دچار ساده انگاری، بی دقتی، افراط، کم توجهی شویم تبدیل به یک تهدید خواهند شد.
نگاهی به دور از افراط و تفریط به ابزار های رسانه دیجیتال می تواند کیفیت بهتری از زندگی در عصر کنونی را برای ما به ارمغان بیاورد. امکان تجربه های با ارزش، آموزش های متنوع ، هم افزایی های ارزشی و معرفتی و دانایی، حضور در هر جایی از جهان که اطلاعات با ارزشی وجود دارد، انتقال مفاهیم و فرهنگ به سادگی و هر آنچه که به عنوان یک زیبایی در زندگی اجتماعی متصور است قابل دسترسی و استفاده است. ولی همین امور مبارک مثل یک میوه مطبوع و رسیده ای است که باید با دانایی و هوشیاری از ان محافظت نماییم و این میوه با ارزش را به کام مشتاقان آن برسانیم و خود نیز لذتش راببریم.
اگر بپذیریم که هر ارزشی یک تاوانی دارد و برای نیل به مقصود باید زحمت کشید برای داشتن فضایی پاک و منزه نیز زحمت کشید و منظور از این فضای پاک ومنزه هم در ظاهر است و هم در باطن فرد و جامعه که تلاش این وبلاگ ایجاد فضایی است که بتواند شناخت و اطلاع رسانی مناسبی نسبت به این ابزار مهم داشته باشد تا بهتر بتوانیم از فرصت ها استفاده و از تهدید ها به یاری پروردگار بکاهیم .
یا علی مدد.
قدر نعمت
یکشنبه 88/8/10 10:31 صبح| مرور ذهنی نعمت ها | نظر
حضرت علی (علیه السلام): امیدوارم خداوند من و شما را از کسانی که نعمت آنان را سرکش می کند قرار ندهد.
حضرت علی (علیه السلام): کمترین چیزی که در نعمت واجب است این است که آن را برای انجام گناه به خدمت نگیری.
ادای حق نعمت یعنی آثار آن را آشکار کردن و هدم و نابودی نعمت یعنی آن را در چهاردیواری نفس طماع، زندانی نمودن است.
امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس آثار نعمت خدا بر خود را هویدا سازد حبیب خدا و هرکس آثار نعمت الهی را مخفی کند دشمن خداس.
تفسیر کلمه احیا شب قدر
دوشنبه 88/6/16 2:51 صبح| تفسیر کلمه احیا شب قدر | نظر
به دنبال بحث استاد مطهری در خصوص تفسیر کلمه احیا بودم ولی متاسفانه پیدا
نکردم اجمالا یادم هست که بحث به اینجا می رسید که :
هر
چیزی علاوه بر اینکه سه بعد(طول، عرض، ارتفاع) دارد بعد دیگری هم دارد
بنام زمان یعنی هر جسم زمان خود را دارد نه تمام عالم یک زمان داشته باشد
و مطرح می فرمودند که در شب قدر ما باید زمان خود را احیا کنیم یعنی بعد
چهارم خود را احیا نماییم و در عوالم دیگر روشنایی این ابعاد است که منتج
احیا ما به خصوص در شب قدر است و در این شب بهترین شرایط برای احیای ابعاد
وجودی است . این بحث یکی از نتایج بحث حرکت جوهری حکیم ملا صدرا است
خوشحال می شوم کسی اصل بحث را برایم ارسال نماید
علی شامحمدی
تأمل در فلسفه لیالی قدر
دوشنبه 88/6/16 2:34 صبح| شب قدر | نظر
تأمل در فلسفه لیالی قدر
شب قدر شب عروج انسان الهی
أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (*)وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ
الْقَدْرِ (*)لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (*)تَنَزَّلُ
الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ
(*)سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (*) (سوره قدر – آیات 1-5) ما،
آن (قرآن) را در شب شب قدر نازل کردیم و تو چه میدانی شب قدر چیست؟
شب
قدر، از هزار ماه بهتر است، فرشتگان و روح در این شب به اذن پروردگار خود،
برای تقدیر هر کاری نازل میشوند، آن شب انباشته از سلامت و برکت و رحمت،
تا طلوع صبح است.
درباره سوره قدر، شب قدر، معنای قدر، تعیین شب قدر،
تکالیف شب قدر و شیوههای بهرهجویی از این شب بزرگ و ارتباط با خداوند
مهربان، مطالب قابل اهمیتی وجود دارد که ما خلاصه آن را مورد مطالعه قرار
میدهیم.
ثواب قرائت
فرموده است: هر کس سوره انا انزلناه را با صدای بلند بخواند، مثل کسی
خواهد بود که شمشیر به دوش گرفته و در راه خداوند جهاد میکند و هر کس آن
را پنهان و آهسته بخواند، مانند کسی است که در راه خدا، به خون خود غلتیده
است.2
معنای شب قدر
مفسران
قرآن کریم با استفاده از قرآن و احادیث پیشوایان معصوم(علیهمالسلام)،
درباره نامگذاری این شب به شب قدر مطالب و دلایل زیادی آوردهاند که
مهمترین و مناسبترین آنها بدین شرح است:
1- شب قدر، یعنی شب بزرگ و
باعظمت، زیرا در قرآن کریم قدر به معنای منزلت و بزرگی خداوند عالم آمده
همچنان که در این آیه میخوانیم: ما قدر وا... حق قدره3 آنان عظمت خداوند
را نشناختند و حبیش در کتاب وجوه القرآن لیله القدر را به لیله العظمه
معنا کرده4 رمز این بزرگی هم در خود سوره قدر بیان گردیده است آنجا که
میفرماید: شب قدر، از هزار ماه بهتر است.
2- شب باارزش و پرقیمت، جهت
دیگری برای معنای قدر میتواند باشد، زیرا از یک سو در همین سوره
میخوانیم: عبادت در این شب از عبادت در هزار ماه بهتر و باارزشتر است در
فارسی هم میگوییم: قدر جوانی، قدر سلامت و نعمتی را که در اختیارداری،
بدان.
3 -قدر به معنای سختی معیشت نیز آمده، در قرآن کریم میخوانیم: و
من قدر علیه رزقه فلینفق مما آتاه ا... هر کس گرفتار تنگی روزی و
تنگدستی در زندگی شود، مقداری از آنچه را خداوند به او عطا کرده، در راه
خدا انفاق نماید.
4- طبق آیات متعدد قرآن کریم، قدر بهمعنای
اندازهگیری، تقدیر و تنظیم امور آمده است. در آیهای میخوانیم: ما قرآن
را در شب مبارکی نازل کردیم و ما همواره بیمدهنده بودهایم و در آن شب:
فیها یفرق کل امر حکیم هر کاری، بر طبق حکمت خداوند، تعیین و تنظیم
میگردد.
راغب اصفهانی، مینویسد: لیله القدر ای لیله قیضها لامور
مخصوصه شب قدر، یعنی شبی که خداوند برای تنظیم و تعیین امور مخصوصی، آن را
آماده و مقرر فرموده است.
طبق روایات فراوانی که وارد شده، در شب قدر
سرنوشت افراد برای سال آینده، مانند: رزق و روزی، مرگ و میر، خوشی و
ناخوشی و امور و حوادث دیگر زندگی، براساس استعدادها و لیاقتها، رقم
میخورد و این تقدیر و تنظیم حکیمانه هم در انسان هیچگونه اجبار و سلب
اختیاری بهوجود نمیآورد.
درباره تنظیم و تقدیر سرنوشت افراد در شب
قدر برای سال آتی آنان، امام صادق (علیه السّلام) فرموده است: التقدیر فی
لیله القدر تسعه عشر، والابرام فی لیله احدی و عشرین، والامضاء فی لیله
ثلاث و عشرین تقدیر امور و سرنوشتها در شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست
و یکم و امضای آن در شب بیست و سوم صورت میگیرد.
آری، بهخاطر اهمیت
شب قدر، ارزش و عظمت آن، نزول فرشتگان بیشمار آسمانی به زمین و
سرنوشتسازی این شب الهی دهها روایت در کتابها و تفسیرهای شیعه و اهل
سنت وارد شده است. در بیان پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و
سلّم) هم میخوانیم: من قام لیله القدر ایمانا و احتسابا، غفر له ما تقدم
من ذنبه هر کس در شب قدر از روی ایمان و اخلاص، به قیام و عبادت ایستد،
گناهان گذشته او، بخشیده و آمرزیده میشود.
کدام شب است؟
قدری که قرآن کریم، آن را بهتر از هزار ماه معرفی میکند، حدود 100 حدیث،
در کتابها و تفسیرهای شیعه و اهل سنت، درباره عظمت آن وارد شده، چه شبی
میباشد؟
مجموع مطالبی که از قرآن کریم و احادیث شیعه و اهل سنت، در مورد تعیین شب قدر به دست میآید را در موارد زیر میتوان خلاصه نمود:
1-
در اینکه شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد، هیچگونه تردیدی نمیتوان
به خود راه داد، چون از یک سو خداوند فرموده: قرآن در ماه رمضان نازل شده
و از سوی دیگر در سوره قدر هم آمده: آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم و
اینکه شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد، مورد اتفاق روایات و مفسرین
قرآن است.
2- شب قدر: در دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد، روایات
فراوان و نظریههای مفسران شیعه و اهل سنت، آن را حتمی میشمارند پس در
این مورد هم تردیدی نیست.
عایشه روایت میکند: تلاش و کوششی را که
میدیدم، رسول خدا صلیا... علیه و آله و سلم، در دهه آخر ماه مبارک رمضان
انجام میداد، در اوقات دیگر انجام نمیداد.
حق شب قدر است در شبها نهان
تا کند جان هر شبی را امتحان
نه همه شبها بود قدر این جوان
نه همه شبها بود خالی از آن
3-
طبق روایات فراوانی که در منابع شیعی آمده، شبهای نوزدهم، بیست و یکم و
بیست و سوم ماه مبارک رمضان شبهای قدر معرفی شدهاند، اما امام باقر
(علیه السّلام) دایره آن را محدودتر نموده و در پاسخ عبدالواحد بن مختار
انصاری که خواستار تعیین یکی از آن شبها از سوی امام (علیه السّلام) بود،
فرمودهاند: ما علیک ان تعمل فی لیلتین، هی احدیهما ایرادی ندارد هر دو شب
را به عبادت و شبزندهداری مشغول باش، زیرا شب قدر یکی از این دو شب
میباشد.
4- در میان شب بیست و یکم و شب بیست و سوم - در عین حالی که
خدا و رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امامان (علیه السّلام)، برای
زنده نگهداشتن روح امید و نشاط و اهمیت به اطاعت و عبادت بندگان و تقرب
آنان، سعی در مخفیداشتن شب قدر داشتهاند - آنطور که از تعدادی از احادیث
استفاده میشود، احتمال شب قدر بودن شب بیست و سوم را میتوان تقویت نمود
و معتبرتر دانست.
زیرا در چند روایت آمده: رسول خدا صلیا... علیه و
آله و سلم به عبادت و شب زندهداری دهه آخر ماه مبارک رمضان سفارش میکرد،
امام علی (علیه السّلام) میفرماید: شب بیست و سوم، در عین حالی که باران
شدیدی آمده بود و مسجد مدینه را گل و آب فرا گرفته بود، رسول خدا (علیه
السّلام) ما را به نماز وامیداشت و با وجود اینکه صورت و بینی آن حضرت،
گلآلود شده بود، دست از عبادت و شب زندهداری نمیکشید
امام باقر
(علیه السّلام) هم فرموده است: عبدا... بن انیس انصاری که در جهینه زندگی
میکرد و با مدینه فاصله داشت، به حضور رسول خدا صلیا... علیه و آله و
سلم رسید و عرض کرد: من شتر و گوسفند و چوپانهایی دارم و نمیتوانم زیاد
در شهر بمانم، اما دوست میدارم یکی از شبهای ماه رمضان را برایم تعیین
کنی تا در آن شب به شهر آمده و به نماز و عبادت بپردازم.
رسول خدا
صلیا... علیه و آله و سلم او را نزدیک خویش کشید و در گوش او چیزی گفت،
آن مرد هم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، در مدینه حضور یافت، به عبادت و
شب زندهداری پرداخت و صبح به محل و سراغ کار خود بازگشت.
همچنین در
روایت میخوانیم: رسول خدا صلیا... علیه و آله و سلم شب بیست و سوم، به
صورت افراد آب میپاشید تا آنها را خواب نگیرد، چنان که حضرت فاطمه
زهرا(س) همه اعضای خانواده را وادار میکرد روز بخوابند، شب کم غذا بخورند
تا بتوانند شب بیست و سوم را بیدار بمانند و میفرمود: انسان محروم کسی
است که از خیر و فضیلت این شب محروم بماند.
باری، اگرچه با توجه به
شواهد حدیثی و تاریخی، احتمال شب قدر بودن بیست و سوم ماه مبارک رمضان را
تایید کردیم، اما همانطور که در بالا هم اشاره شد، پیغمبر صلیا... علیه
و آله و سلم و امام معصوم (علیه السّلام)، عنایت داشتند که شب قدر برای
افراد مخفی بماند، تا آنان با اطاعت عبادت در چند شب، برای درک شب قدر و
معارف و معنویات آن، تلاش و جستوجوی بیشتری داشته باشند.
به روایت
ابن ابی الحدید وقتی درباره تعیین شب قدر از امیر مومنان (علیه السّلام)
سوال میشود، آن حضرت از مشخصکردن، طفره میرود و میفرماید:
در این
جهت تردید ندارم که خداوند جهت مخفیداشتن شب قدر به شما نظر و عنایت
دارد، زیرا اگر آن را برای شما اعلام داشته بود، در همان شب به عمل عبادت
میپرداختید و عبادت در شبهای دیگر را ترک مینمودید و من هم به خواست
خداوند (در مورد بهرهبرداری شما از شبهای دیگر) امیدوارم شما را محروم
نگردانم
تکالیف شب قدر
فیض شبقدر، عموما به مسجدها میرویم، اما برای اینکه با انجام اعمال
جنبی- که خود نیز اعمال پرفضیلتی است - خویشتن را برای درک عظمت و فضایل
عمیق شب قدر آمادهتر گردانیم تا بتوانیم در نورانیت قرآن نورانی شویم و
با فرشتگان پاک آسمانی همنوا گردیم و موجی در دریای روح خود ایجاد کنیم،
پیشوایان والامقام اسلام، ما را به انجام تکالیف زیر دعوت نمودهاند.
1- غسل شبقدر
از یک سو عبادت است، چون میبایست به - نیت تقرب و اطاعت خداوند انجام شود
و از سوی دیگر نظافت و بهداشت میباشد، چون با شستوشوی بدن، هر مومنی خود
را برای حضور در مجامع عمومی و ملاقات سالم و جاذب با اهل ایمان آماده و
منظم میگرداند.
امام صادق (علیه السّلام) فرموده است: هرکس برای
شبهای هفدهم، نوزدهم، بیست و یکم، بیست سوم ماه مبارک رمضان، که امید شب
قدر بودن آنها میرود، غسل انجام دهد، از گناهان پاک میگردد و مانند روزی
میشود که از مادر متولد گردیده است.
2- احیا و شبزندهداری
طور که در سیره پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم مطالعه کردیم، احیا،
بیدار بودن و شبهای قدر را با عبادت سپری نمودن، از تکالیف دیگر در این
شبها است. باری، شبزندهداری با عبادت و دعا، وظیفهای برای همه شبهای
قدر است، امام حسن عسگری (علیه السّلام) فرموده: فلا یفوتک احیاء لیله
ثلاث و عشرین؛ اگر نتوانستی در شبهای دیگر احیا داشته باشی، سعی کن احیا
و شبزندهداری شب بیستو سوم را از دست ندهی. امام باقر (علیه السّلام)
نیز، فرموده است: هر کس شب قدر را احیا بدارد، خداوند مهربان گناهان او را
میآمرزد....
اما نکته بسیار مهمی که درباره احیا باید مورد توجه
باشد، این است که، اولا: شب را تا سپیده صبح به عبادت و دعا بگذرانیم؛
ثانیا: به بیداری چشم قناعت نکنیم، زیرا آنچه دارای اهمیت فوقالعادهاست.
بیداری دل و آگاهی و بصیرتی است که انسان را در محضر الهی و قرآن کریم و
فرشتگان آسمانی، مودب و منظم و لایق گرداند.
زیرا، فرشتگان آسمانی
که به زمین نزول میکنند، طبق روایت نخست به محضر حضرت صاحبالامر (علیه
السّلام) شرف حضور مییابند، تا علاوه بر سلامت آفرینی در شب قدر یا
سلام رسانی به بندگان، پیام الله را به حجتا... (علیه السّلام) ابلاغ
دارند و طبیعی است اگر حجتا... (علیه السّلام) از وضع عبادا... رضایت و
خرسندی داشته باشد، وضع تقدیر و سرنوشت سال آینده عبادا... از جانب الله،
وضع بهتر و سعادتمندانهتری خواهد بود.
3- قرآن بر سرگرفتن
دیگر شبهای قدر، قرآن به سر گرفتن است. مومنان روزه گرفته، در ماه خدا و
خانه خدا، کتاب خدا را گشوده، به سرگرفته و آن را شفیع خود قرار میدهند.
آنها به محتوای قرآن میاندیشند، به آغوش آن پناه میبرند و با قرآن پیوند
و پیمان مجدد برقرار مینمایند، تا با معارف نورانی آن، همه زوایای زندگی
خویش را نورانی و متعالی گردانند البته برای آگاهی به خصوصیات این اعمال
به کتابهای دعا باید مراجعه نمود.
امام صادق (علیه السّلام) هم
فرموده است: برای شبهای قدر قرآن کریم را جلوی خود قرار دهید، آن را
بگشایید و بخوانید: اللهم انی اسئلک بکتابک المنزل، و ما فیه و فیه اسمک
الاکبر و اسمائک الحسنی و ما یخاف و یرجی، ان تجعلنی من عتقائک من النار
4- نماز و دعا
صادق (علیه السّلام) فرموده است: در هر یک از دو شبهای قدر صد رکعت نماز
میبایست خوانده شود. آن حضرت، خود نیز این عمل را انجام میداد، چنانکه
از سرشب تا سپیده صبح به دعا و مناجات با خداوند میپرداخت. از جمله
دعاهایی که به خواندن آنها سفارش شده دعای جوشن کبیر است.
5- استغفار و توبه
چه روزهداری خود عامل شستوشوی بخشی از گناهان میباشد، اما برای وارد
شدن به ماه مبارک رمضان، به خصوص دریافت فیض شبهای قدر ادای دین خالق و
خلق هم، لازم خواهد بود، در عین حال، در این شبهای نورانی، که به بیان
امام صادق(علیه السّلام): درهای رحمتالهی، به روی بندگان گشوده
میگردد. درخواست آمرزش گناهان، توبه و انابه و گریه و ناله به درگاه
خداوند، برای رفع گرفتاریها و رسیدن به حاجتهای مادی و معنوی، کاری
ضروری خواهد بود.
به هر حال، عظمت و تکالیف شبهای نورانی و سرنوشت ساز
قدر فراوان است، که این مقال را مجال آن نیست، فقط به طور خلاصه میتوان
گفت: شبقدر، شب وصل است و آداب و تکالیفی را هم که تاکنون برشمردیم سراسر
مقدمه وصال محبوب میباشد.
پی نوشت :
1- قدر، 1-5
2- تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 622؛ الدر المنصور فی التفسیر الماثور، ج 6، ص 371.
3- حج، 74.
4- تفسیر نوین، محمدتقی جعفری، ص 275.
5- تفسیر نوین، ص 275.
6- دخان، 4.
7- المفردات فی غریب القرآن، ص 395.
8- تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 631؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 476.
9- تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 627؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 487؛ وسائل الشیعه، ج 7، ص 259.
10- الدر المنصور فی تفسیر الماثور، ج 6، ص 376؛ فی
دعاهای سی روز ماه مبارک رمضان:
شنبه 88/5/31 6:20 صبح| | نظر
دعاهای سی روز ماه مبارک رمضان:
دعاى روز اول
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمَ اجْعلْ صِیامی فیه صِیام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ .
خدایا قرار بده روزه مرا در آن روزه داران واقعى و قیام و عبادتم در آن قیام شب زنده داران و بیدارم نما در آن از خواب بى خبران و ببخش به من جنایتم را در این روز اى معبود جهانیان و در گذر از من اى بخشنده جنایات کاران .
دعاى روز دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِک وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِک ونَقماتِک ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِک برحْمَتِک یا أرْحَمَ الرّاحِمین .
خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربان ترین مهربانان .
دعاى روز سوم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِک یا أجْوَدَ الأجْوَدین .
خدایا روزى کن مرا در آنروز هوش و خودآگاهى را و دور بدار در آن روز از نادانى و گمراهى و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزى که فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده ترین بخشندگان .
دعاى روز چهارم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِک واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکرِک وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکرَک بِکرَمِک واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْک وسِتْرِک یا أبْصَرَ النّاظرین .
خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در آنروز راى انجام سپاس گذاریت به کرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشى خودت اى بینا ترین بینایان .
دعاى روز پنجم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَک الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِک المُقَرّبینَ بِرَأفَتِک یا ارْحَمَ الرّاحِمین .
خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان وقرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان .
دعاى روز ششم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِک ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِک وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِک بِمَنّک وأیادیک یا مُنْتهى رَغْبةَ الرّاغبین .
خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم و مزن مرا با تازیانه کیفر و دور و برکنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان و نعمت هاى بى شمار تو اى حد نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان .
دعاى روز هفتم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکرَک بِدوامِهِ بتوفیقِک یا هادیَ المُضِلّین .
خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبادت و برکنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان
دعاى روز هشتم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکرامِ بِطَوْلِک یا ملجأ الآمِلین .
خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان .
دعاى روز نهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِک الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِک السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِک الجامِعَةِ بِمَحَبّتِک یا أمَلَ المُشْتاقین .
خدایا قرار بده برایم در آن بهره اى از رحمت فراوانت و راهنمائیم کن در آن به برهان و راه هاى درخشانت و بگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان .
دعاى روز دهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکلین علیک واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْک واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیک بإحْسانِک یاغایَةَ الطّالِبین .
خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت و مقرر کن در آن از کامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان .
دعاى روز یازدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِک یا غیاثَ المُسْتغیثین .
خدایا دوست گردان بمن در این روز نیکى را و ناپسند بدار در این روز فسق و نافرمانى را و حرام کن بر من در آن خشم و سوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان .
دعاى روز دوازدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِک یا عِصْمَةَ الخائِفین .
خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنى و بپوشانم در آن جامه قناعت و خوددارى و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف و آسوده ام دار در آن از هر چیز که مى ترسم به نگاهدارى خودت اى نگه دار ترسناکان .
دعاى روز سیزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِک یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین .
خدایا پاکیزه ام کن در این روز از چرک و کثافت و شکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى ها و توفیقم ده در آن براى تقوى و هم نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان .
دعاى روز چهاردهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِک یا عزّ المسْلمین .
خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزش ها و درگذر از من در آن از خطا ها و بیهودگی ها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلا ها و آفات اى عزت دهنده مسلمانان
دعاى روز پانزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِک یا أمانَ الخائِفین .
خدایا روزى کن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان و بگشا سینه ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناکان .
دعاى روز شانزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِک الى دارِ القَرارِبالهِیّتَک یا إلَهَ العالَمین .
خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبود جهانیان .
دعاى روز هفدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین .
خدایا راهنمائیم کن در آن به کار هاى شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجت ها و آرزو هایم اى که نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاکیزگان .
دعاى روز هیجدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِک یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین .
خدایا آگاهم نما در آن براى برکات سحر هایش و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش و بکار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دل هاى حق شناسان
دعاى روز نوزدهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین .
خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به سوى خیر هایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکى هایش اى راهنماى به سوى حق آشکار .
دعاى روز بیستم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین .
خدایا بگشا برایم در آن در هاى بهشت و ببند برایم در هاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل کننده آرامش در دل هاى مؤمنان .
دعاى روز بیست و یکم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِک دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین .
خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودى هایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایشگاه اى برآورنده حاجت هاى جویندگان
دعاى روز بیست و دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَک وأنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِک وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِک واسْکنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِک یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین .
خدایا بگشا به رویم در این ماه در هاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسط هاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها و دعا هاى بیچارگان .
دعاى روز بیست و سوم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین .
خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه و پاکم نما در آن از عیب ها و آزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دل ها اى چشم پوش لغزش هاى گناهکاران .
دعاى روز بیست و چهارم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ إنّی أسْألُک فیه ما یُرْضیک وأعوذُ بِک ممّا یؤذیک وأسألُک التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَک ولا أعْصیک یا جَوادَ السّائلین .
خدایا من از تو می خواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم و نافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان
دعاى روز بیست و پنجم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِک ومُعادیاً لأعْدائِک مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِک یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن .
خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دل هاى پیامبران .
دعاى روز بیست و ششم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین .
خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان .
دعاى روز بیست و هفتم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین .
خدایا روزى کن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن کار هاى مرا از سختى به آسانى و بپذیر عذر هایم و بریز از من گناه و بار گران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش .
دعاى روز بیست و هشتم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیک من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین .
خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات و گرامى دار در آن به حاضر کردن و یا داشتن مسائل و نزدیک گردان در آن وسیله ام به سویت از میان وسیله ها اى آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرار کنندگان .
دعاى روز بیست و نهم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین .
خدایا بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزى کن مرا در آن توفیق و خوددارى و پاک کن دلم را از تیرگی ها و گرفتگى هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود .
دعاى روز سی ام
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکرِ والقَبولِ على ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین .
خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانى و قبول بر طبق خوشنودى تو و پسند رسول تو باشد و استوار باشد فرعش بر اصل به حق آقاى ما محمد و خاندان پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است .
hadith haye monasebe sms haye mah ramezan
جمعه 88/5/30 4:14 صبح| س ام اس های ماه مبارک رمضان | نظر
حلول ماه رمضان ،ماه نزول قرآن ،ماه ضیافت الهی بر شما مبارک باد
امام على علیه السلام فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مىگمارد تا دستبه چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند. رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. امام محمد باقر (ع):
هر چیزی بهاری دارد ، و بهار قرآن ماه رمضان است.
اس ام اس های ماه مبارک رمضان
hadith haye monasebe sms haye mah ramezan
hadith haye monasebe sms haye mah ramezan
جمعه 88/5/30 4:0 صبح| اس ام اس های ماه مبارک رمضان | نظر
حلول ماه رمضان ،ماه نزول قرآن ،ماه ضیافت الهی بر شما مبارک باد
مام على علیه السلام فرمود:
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مىگمارد تا دستبه
چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.
امام محمد باقر (ع):
هر چیزی بهاری دارد ، و بهار قرآن ماه رمضان است.
اس ام اس های ماه مبارک رمضان
hadith haye monasebe sms haye mah ramezan
آرشیوها
غیرآرشیویها
پیوندها
-
نگاهم برای تو
حوزه
صالحین
یاسین
سایت علامه کرباسچیان
سایت جماران - حضرت امام خمینی
بیت رهبری
سایت سید محمد خاتمی
سایت شهید بهشتی
سایت شهید مطهری
آیه الله بهلول
آیه الله جوادی آملی
شهید چمران
آیه الله امینی ابراهیم امینی
غدیر
حوزه
امام موسی صدر
محمد رضا زائری
آیه الله محمد هادوی تهرانی
محمد رضا آقاسی
استاد حسین انصاریان
استاد سید هادی خسرو شاهی
مرجع تقلیدم- آیه الله سیستانی
استاد قرائتی
پایگاه های تبیان
شیعه آنلاین
شیعه نیوز
هاشمی رفسنجانی
لینک های باشگاه اندیشه
درگاه خدمات ایران
فقیه قرآنی آیه الله محمد صادق تهرانی
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
خبرگزاری اهل البیت
آرشیو مقالات نشریه قبسات
جمع دوستدار شهید شفایی
خدا بود و دیگر هیچ
زائر
مسافر ری
هیئت مکتب الشهداء