سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قدر نعمت

یکشنبه 88/8/10 10:31 صبح| مرور ذهنی نعمت ها | نظر

 

هوالودود
همیشه وقتی مشکلی برایمان پیش می آید واژه های صبر، توکل ، رضا و..... جلوی ذهنمان رژه می روند و اطرافیان هم از گفتن این کلمات دریغ نمی کنند ولی این کلمات وقتی بدرد ما می خورند که قبل از عملیات مانور موفقی از اجرای این کلمات داشته باشیم تا در لحظات سخت طوفان حوادث عقل و قلب را دچار عوارض و مشکلات خود ننمایند . مرور ذهنی روزانه نعمت های دم دستی،شکر عملی ( نیایش، صدقه، انفاق، ذکات همه چیز)، تفکر ومطالعه، گذشتن از امور کوچک، دقت به اطراف، وجدی گرفتن تمام شئون زندگی، گذشتن از اشتباه دیگران و سخت نگرفتن مشکلات این دنیایی اموری است که ساده به دست نمی آیند. ولی در طوفان بحران ها انسان را از امواج وگرداب بلا نجات میدهند وتمام این امور وقتی به زندگی تعالی و کمال واقعی می بخشند که در سایه توسل وتمسک به ائمه طاهره باشند اگر چه کسی فارق از توجه ظاهری به ائمه هم بتواند این امور را انجام بدهد زیبایی خود را دارد ولی طعم شیرین و لذت کمال هدایت یافته  و احساس اتصال به منبع نور .......... به احادیث زیر توجه  نمایید
حضرت علی (علیه السلام): امیدوارم خداوند من و شما را از کسانی که نعمت آنان را سرکش می کند قرار ندهد.
حضرت علی (علیه السلام): کمترین چیزی که در نعمت واجب است این است که آن را برای انجام گناه به خدمت نگیری.
و در بیانی دیگر می فرمایند
انّ لله فی کل نعمه حقا، فمن اداه زاده منها، و من قصر فیه خاطر بزوال نعمه: برای خداوند در هرنعمتی حقی نهفته است، پس هرکس آن را ادا کرد نعمتش افزون و هرکس آن را ویران نمود، نعمتش زایل شود.
دو چیز سبب زوال و اضمحلال نعمت است: اول پذیرنده نعمت نتواند حق نعمت را ادا کند و دوم از آن نعمت به طور صحیح استفاده نکند و این همان نقطه شناخت آدمی از دیگر مخلوقات است.
ادای حق نعمت یعنی آثار آن را آشکار کردن و هدم و نابودی نعمت یعنی آن را در چهاردیواری نفس طماع، زندانی نمودن است.
امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس آثار نعمت خدا بر خود را هویدا سازد حبیب خدا و هرکس آثار نعمت الهی را مخفی کند دشمن خداس.
مثلاً ادای حق نعمت علم، تعلیم آن به دیگران و نعمت زیبایی، حفظ حیا و عفت و پاکدامنی و نعمت ثروت حلال، انفاق به تهیدستان و... است.
و توجه به این امور است که میتواند در شرایط سخت امکان صبر، رضا، توکل و....... رافراهم می نمایند. و این ها قطعات جدا از هم نیستند که هر طور خواستیم زندگی کنیم و همیشه هم موفق باشیم