سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حد و مرز مملکت اسلامی کجاست؟

چهارشنبه 88/11/21 11:11 صبح| حد و مرز مملکت اسلامی کجاست؟ | نظر

فصل سیزدهم کتاب روابط اجتماعی در اسلام نوشته علامه طباطبایی رحمه الله علیه یه بحث حد و مرز مملکت اسلامی می پردازد. این فصل که با جمله اسلام، اصل انشعاب قومی را ملغا کرده است، تا نقشی در تشکیل جامعه نداشته باشد. شروع می شود. توجه علامه به مباحث توحیدی به خصوص فطرت در تمامی کتاب موج می زند.
این جمله ایشان که : بدیهی است که طبیعت، می خواهد همهء قوا و نیرو های پراکنده را جمع کند و به هم بپیوندد تا بر اثر تراکم و یگانگی، نیروی تازه ای گیرند و به طرز شایسته تر و کامل تر به هدف صحیح خود برسد نمایانگر نگاه توحیدی ایشان به جامعه است. جملات کلیدی ایشان در مورد خلقت عجیب است حتما بخوانید. ایشان بعد از روشن کردن بحث خلقت و نسبت انسان و  جامعه و تببین علت مخالفت اسلام با مفهوم اتکا به وطن و جدا نمودن انسان ها با این آحاد تنها عقیده را به عنوان مبنای جامعه می پذیرد.
این است علت آن که اسلام این جدایی ها و پراکندگی ها و امتیازها را را ملغا سازد و جامعه را بر مبنای " عقیده" بنیان گذاری کند، نه " نژاد"و "ملت"و " وطن"و امثال آن

قطعا این جملات برگزیده نمی تواند مفهوم رابه درستی انتقال دهد و نیازمند خواندن مقدمات و علل و.... خود کتاب است. که لینک آن را در چند پست قبل گذاشتم.